juridisme - translation to English
Diclib.com
ChatGPT AI Dictionary
Enter a word or phrase in any language 👆
Language:

Translation and analysis of words by ChatGPT artificial intelligence

On this page you can get a detailed analysis of a word or phrase, produced by the best artificial intelligence technology to date:

  • how the word is used
  • frequency of use
  • it is used more often in oral or written speech
  • word translation options
  • usage examples (several phrases with translation)
  • etymology

juridisme - translation to English


juridisme      
n. legalism, obsessive adherence to rules; pedantry; doctrine that salvation is gained through good works (Christianity)
Examples of use of juridisme
1. Pour Philippe Nantermod, la solution adoptée par le parlement ne va pas assez loin: «Le parlement s‘est borné ŕ faire du juridisme.
2. Le juridisme étroit de l‘administration cantonale et de l‘exécutif bruntrutain est interprété comme une cabale du PDC, pour servir les intéręts du candidat–maire démocrate–chrétien.
3. Il déplore le juridisme glacé qui conduit à renvoyer dans leur pays des «sanspapiers» dont l‘intégration doit beaucoup à l‘inertie des autorités en charge de leurs dossiers.
4. Mais en approuvant, sur le principe, les deux initiatives parlementaires, il a évité du męme coup de s‘enfermer dans le juridisme de sa commission qu‘il était difficile, męme avec beaucoup de bonne volonté, de partager.
5. La confiance se meurt aux Etats–Unis ŕ cause d‘un secteur financier dont le syst';me d‘incitations est biaisé et le juridisme hypertrophié, miroir d‘une société qui veut tout contrôler.